Symboly dětského světa - Výpravčí
Detail záznamu
Číslo | 684 |
Název | Symboly dětského světa - Výpravčí |
Autor | Miroslav Houra |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Investor | Inženýrská organizace Teplice |
Datace | 1980 až 1981 |
Adresa | Teplice, Maršovská 1537 / 20 |
GPS | 50,6572; 13,8451 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Mozaika je instalována na volně stojícím betonovém panelu na zatravněném prostranství v areálu bývalé mateřské školy v ul. Maršovská. Areál je součástí lokality sídliště panelových bytových domů v místní části Trnovany. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | průměr: 90 cm |
Materiál | kámen, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze skleněných štípaných a kamenných kostek. Použité sklo je zakalené. ) |
Stav | dobrý (2016) |
Poškození | Konstrukce betonového panelu je poškozena, na zadní straně je patrná koroze armatury i betonu. V horních partiích panelu je zřejmé biologické napadení (řasy, mechy, lišejníky). Kovový rám mozaiky je zkorodovaný. Mozaikový obraz je poškozen ztrátou několika kostek, ve spárách mezi kostkami se vyskytují mechy a lišejníky. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Symboly dětského světa - Výpravčí. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 22.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/684
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Na samostatně stojících betonových panelech před vstupy do budov bývalé mateřské školy v Trnovanech byly osazeny kruhové kompozice z kombinované mozaiky. Autor návrhu Miroslav Houra na nich vyobrazil Symboly dětského světa – výpravčího, námořníka a brouka. Jako u jiných Hourových realizací jsou figury vyplněny obsahem, který dává kompozicím smysl. Figura výpravčího, provedená v převažující modré barvě kontrastující s šedým kamenným pozadím kompozice, má v ploše trupu vyskládanou lokomotivu. Tělo námořníka, provedeného z kamenných kostek na modrém, ze skla vyskládaném pozadí, vyplňuje loď na vodní hladině. Brouk z kamenných kostek na červenooranžovém pozadí nese drobnější brouky na svých krovkách. K hlavním námětům odkazují i symboly v polích pod kompozicemi – nádražní značky, kotva a květ. Součástí souboru bylo i čtvrté pole, které bylo osazeno mozaikou s motýlem s roztaženými křídly dekorovanými menšími motýlky, které bylo přemístěno před budovu mateřské školy v Košťanech.
|
Prameny |
Státní oblastní archiv v Litoměřicích, fond: DÍLO, podnik ČFVU, oblastní středisko Ústí nad Labem, 1962–1994, karton 19. |
Literatura |
Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1980. Praha: Dílo, podnik Českého fondu výtvarných umění, 1980, s. 73. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Zápisy komisí pro spolupráci architekta s výtvarníkem a další prameny pro výzkum mozaik ve veřejném prostoru socialistického Československa. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 303–313. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132. |
Archivní fotodokumentace |
Záznam zpracován v rámci projektu „Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene“ (DG16P02M056) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR a realizovaného Fakultou restaurování Univerzity Pardubice a Ústavem chemické technologie restaurování Vysoké školy chemicko-technologické.