Zmrtvýchvstalý Kristus
Detail záznamu
Číslo | 2195 |
Název | Zmrtvýchvstalý Kristus |
Autor | Viktor Foerster |
Realizace | Viktor Foerster |
Adresa | Stráž nad Nežárkou, Třeboňská |
GPS | 49,0695; 14,9006 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Ohrazený areál se hřbitovní kaplí Panny Marie Bolestné je součástí zástavby a je situován v západní části města. Mozaika je instalována na východním průčelí, na centrální ose v trojúhelném štítu kaple. Mozaikový obraz je vystaven působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 130 cm, šířka: 90 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek. Použité sklo je zakalené. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. ) |
Stav | dobrý (2019) |
Poškození | Objekt kaple je v dobrém stavu. Na povrchu mozaiky nejsou známky poškození ani znečištění. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Zmrtvýchvstalý Kristus. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/2195
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Dominantou prostého průčelí hřbitovní kaple je rozměrná mozaika umístěná ve štítě v obdélném půlkruhem završeném poli. Kompozice představuje Ježíše Krista ukazujícího rány na dlaních rozpažených rukou. Kristus se vznáší na zlatém pozadí nad hnědým horizontem země. Figura byla provedena podle známého obrazu Proměnění Páně od italského renesančního malíře Raffaela Santiho. Postava Krista je oproti předloze zrcadlově obrácená. Změněna byla i barevnost Kristova oděvu, když původní bílou řízu nahradila na plášti modrá barva. Mozaiku nejspíše provedl Viktor Foerster. Stejný Raffaelův vzor tento mozaikář použil i při výzdobě Eiseltovy hrobky v arkádách Vyšehradského hřbitova v Praze. Kompozice pro štít mohla být vytvořena ve stejné době jako nedaleká mozaika, jíž Foerster ozdobil strážský kostel sv. Petra a Pavla.
|
Záznam zpracován v rámci projektu „Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene“ (DG16P02M056) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR a realizovaného Fakultou restaurování Univerzity Pardubice a Ústavem chemické technologie restaurování Vysoké školy chemicko-technologické.