Abstraktní kompozice a kompozice Květy
Detail záznamu
Číslo | 620 |
Název | Abstraktní kompozice a kompozice Květy |
Autor | František Nikl, Jan Hanáček |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Datace | 1974 |
Adresa | Zlín, Tomáše Bati 299 |
GPS | 49,2131; 17,6182 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Administrativní budova bývalého VÚGPT je součástí rozsáhlého průmyslového areálu v západní části města, v místní části Louky. Mozaiky jsou instalovány na severozápadním průčelí, vedle vstupu do objektu. Mozaiky jsou před působením vlivů okolního prostředí chráněny přesahem nástavby spojovacích křídel. |
Rozměry | výška: 290 cm, šířka: 1380 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaiky jsou sestaveny ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 30 mm x 20 mm. Použité sklo je zakalené. Místy se vyskytují bubliny. ) |
Stav | dobrý (2014) |
Poškození | Budova je v dobrém stavu. Mozaika je kostky znečištěna prachovými depozity, lokálně omítkou. Na několika kostkách jsou zřejmé praskliny (v řádu jednotek). Povrch fialových kostek je jemně rozpraskaný, odlupují se z něj drobné šupinky skla. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Abstraktní kompozice a kompozice Květy. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/620
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Objekt Výzkumného ústavu gumárenské a plastikářské technologie (VÚGPT) byl vystavěn v roce 1965 podle návrhu architekta F. Pavelky. Hlavní administrativní budova svou převýšenou hmotou vévodí celému areálu. Její fasádu doplňují přízemní spojovací křídla opatřená na vnější straně sloupy, za kterými jsou jen v mírném odstupu situovány dvě podélně rozvinuté mozaiky. Vpravo je to abstraktní kompozice Jana Hanáčka, vlevo Květy od Františka Nikla. Obě mozaiky vznikly v roce 1974. Ačkoliv jsou provedeny jako souvislé scény, vzhledem k představeným sloupům se pro diváka uplatňují jen v podobě oddělených kompozic.
Mozaika Jana Hanáčka je v pravém dolním rohu signována HANÁČEK 74, v levém dolním rohu je opatřena značkou Ústředí uměleckých řemesel, jehož mozaikářská dílna realizaci provedla. Abstraktní scéna kombinuje zřejmě různé květiny a stromy, které vystupují v chladnější barevnosti na barevně teplém (červená, oranžová, žlutá) pozadí. Mozaika Františka Nikla, jejíž dobový název Květy známe z publikovaných záznamů, byla navržena zřejmě v těsné spolupráci s Janem Hanáčkem. Představuje kompozici s obdobnou barevnou škálou, ve které vynikají bílé, žluté a oranžové tvary. V pravém dolním rohu je signovaná NIKL 74, v levém opatřená stejnou značkou Ústředí uměleckých řemesel, jako předchozí dílo.
|
Prameny |
Soukromý archiv Františka Tesaře. |
Literatura |
ČUBRDA, Zdeněk (red.). Výtvarní umělci jihomoravského kraje (kat.). Brno: Jihomor. kraj. organ. Svazu čes. výtvarných umělců, Brno 1985, s. 41. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/zlkzl006.html Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1974. Praha 1974, s. 84. |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.