Strom života
Číslo | 616 |
Název | Strom života |
Autor | Vladislav Vaculka |
Realizace | Vladislav Vaculka |
Datace | 1963 |
Adresa | Zlín, Dlouhá 162 |
GPS | 49,2258; 17,6683 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Městský polyfunkční dům je součástí zástavby a je situován v centrální části města na jihovýchodním nároží nám. Míru. Mozaika je instalována na jižním průčelí směrem do tř. Tomáše Baťi, v parteru budovy po straně vstupu do objektu. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 280 cm, šířka: 260 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikost 30 mm x 20 mm. Použité sklo je zakalené. ) |
Stav | dobrý (2014) |
Poškození | Budova je v dobrém stavu. Mozaika je znečištěna prachovými depozity, nečistotami z odstřikující dešťové vody a bílou nátěrovou barvou. Z mozaikového obrazu jsou místy vypadlé jednotlivé kostky (v řádu jednotek). |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Skleněná mozaika dotváří parter budovy městského domu na zlínské třídě Tomáše Bati. Realizovala ji mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel v roce 1963. Vznik díla nejspíše souvisel s funkcí sousední budovy, ve které byla prodejna a sídlo socialistického podniku výtvarných umělců Dílo s výstavní galerií. Kompozice je v pravém spodním rohu signována kapitálou „V“ zasazenou do kolečka, kterou jako označení svých děl používal malíř a keramik Vladislav Vaculka. Zlínská mozaika je ve Vaculkově tvorbě výjimečným příkladem, přičemž většinu jeho dalších monumentálních realizací tvoří keramické mozaiky, reliéfy nebo návrhy na gobelíny.
Obraz nazvaný Strom života má převážně modré a zelené pozadí a je výrazně abstrahovaný. Představuje krajinu se stromem (v růžové a žluté), na kterém jsou usazeni ptáci a dole pod ním plavou ryby. Delikátní barevnost kombinující odstíny modré, tyrkysové a azurové barvy s hlavním motivem v růžových, vínových a žlutých tónech se váže k Vaculkovu malířskému dílu první poloviny 60. let 20. století. Skvělé provedení díla z barevných skleněných kostek představuje jednu z nejlepších interpretací abstrakce v mozaice vůbec.
|
Prameny |
MZA Brno, Fond: G606 - ČFVU Brno, Zápisy KUK 1962, 20. 3., 19. 11. |
Literatura |
Faktografický sborník vývoje Ústředí uměleckých řemesel v letech 1952–1972. Praha, 1974, s. 71. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/zlkzl004.html ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132. |