Strom života

Detail záznamu
Číslo 616
Název Strom života
Autor Vladislav Vaculka
RealizaceVladislav Vaculka
Datace 1963
Adresa Zlín, Dlouhá 162
GPS49,2258; 17,6683
Umístění umístěno v exteriéru. Městský polyfunkční dům je součástí zástavby a je situován v centrální části města na jihovýchodním nároží nám. Míru. Mozaika je instalována na jižním průčelí směrem do tř. Tomáše Baťi, v parteru budovy po straně vstupu do objektu. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí.
Rozměryvýška: 280 cm, šířka: 260 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikost 30 mm x 20 mm. Použité sklo je zakalené. )
Stav dobrý (2014)
PoškozeníBudova je v dobrém stavu. Mozaika je znečištěna prachovými depozity, nečistotami z odstřikující dešťové vody a bílou nátěrovou barvou. Z mozaikového obrazu jsou místy vypadlé jednotlivé kostky (v řádu jednotek).
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Strom života. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 28.03.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/616
4/2015
Fotodokumentace aktuálního stavu
4/2015
4/2015
4/2015
2016
2/2014
Text hesla
Skleněná mozaika dotváří parter budovy městského domu na zlínské třídě Tomáše Bati. Realizovala ji mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel v roce 1963. Vznik díla nejspíše souvisel s funkcí sousední budovy, ve které byla prodejna a sídlo socialistického podniku výtvarných umělců Dílo s výstavní galerií. Kompozice je v pravém spodním rohu signována kapitálou „V“ zasazenou do kolečka, kterou jako označení svých děl používal malíř a keramik Vladislav Vaculka. Zlínská mozaika je ve Vaculkově tvorbě výjimečným příkladem, přičemž většinu jeho dalších monumentálních realizací tvoří keramické mozaiky, reliéfy nebo návrhy na gobelíny. Obraz nazvaný Strom života má převážně modré a zelené pozadí a je výrazně abstrahovaný. Představuje krajinu se stromem (v růžové a žluté), na kterém jsou usazeni ptáci a dole pod ním plavou ryby. Delikátní barevnost kombinující odstíny modré, tyrkysové a azurové barvy s hlavním motivem v růžových, vínových a žlutých tónech se váže k Vaculkovu malířskému dílu první poloviny 60. let 20. století. Skvělé provedení díla z barevných skleněných kostek představuje jednu z nejlepších interpretací abstrakce v mozaice vůbec.
Prameny

MZA Brno, Fond: G606 - ČFVU Brno, Zápisy KUK 1962, 20. 3., 19. 11.
MZA Brno, Fond: G606 - ČFVU Brno, Zápisy KUK 1963, 1. 2., 4. 3., 7. 10.
MZA Brno, Fond: G606 - ČFVU Brno, Zápisy KUK 1964, 1. 6.

Literatura

Faktografický sborník vývoje Ústředí uměleckých řemesel v letech 1952–1972. Praha, 1974, s. 71.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/zlkzl004.html

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.