Čtyři figurální panely s mozaikovou výzdobou

Detail záznamu
Číslo 579
Název Čtyři figurální panely s mozaikovou výzdobou
Autor Miroslav Houra
RealizaceÚstředí uměleckých řemesel
Datace 19801989 (80. léta 20. století)
Adresa Ústí nad Labem, Kmochova
GPS50,6737; 14,0508
Umístění umístěno v exteriéru. Čtveřice betonových plastik s mozaikami je umístěna na veřejném prostranství před budovou nákupního střediska v ul. Kmochova, v lokalitě panelového sídliště Dobětice. Mozaiky jsou orientovány směrem na jihozápad. Mozaiky jsou v celé své ploše vystaveny působení vlivů okolního prostředí.
Materiál sklo›štípané (Mozaiky jsou sestaveny ze štípaných skleněných kostek. Použité sklo je zakalené. )
Stav poškozeno (2016)
PoškozeníKonstrukce panelů vykazuje známky poškození, lokálně dochází ke korozi kovových rámů a výstuží panelů i betonu. Mozaiky jsou místy znečištěny graffiti. U několika kostek bylo pozorováno odlupování skla ve vrstvách. Mozaiky jsou také poškozeny ztrátou kostek, některé kostky jsou mechanicky rozbité. Nelze vyloučit, že poškození a ztráta kostek byly také způsobeny vandaly. Ve spárách mezi kostkami se vyskytují lišejníky.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Čtyři figurální panely s mozaikovou výzdobou. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 27.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/579
7/2016
Fotodokumentace aktuálního stavu
7/2016
7/2016
7/2016
7/2016
7/2016, zadní strana figurálních panelů s mozaikovou výzdobou
7/2016, signatura autora
7/2016
7/2016
7/2016
7/2016
2/2015
Text hesla
V 80. letech 20. století dotvořilo prostor při středisku občanské vybavenosti sídliště Dobětice v Ústí nad Labem nízké pódium osazené čtyřmi betonovými stélami různého tvaru, shodně ozdobenými mozaikovými kompozicemi. Motivy, které nejspíše představují téma rodiny, dětství a rodičovství navrhl Miroslav Houra. Nejvyšší stéla má podobu muže, který zvedá nad hlavu chlapce natahujícího ruce k ptákům letícím na obloze. Obrys mužova těla je v ploše mozaikového výjevu vyplněn drobnějšími prvky, rostlinami, obilím a sedící dvojicí. Mozaika je provedena v odstínech hnědé a okru. Další polokruhově zakončená stéla má oranžové odstíny a nese postavu ženy s dlouhými vlasy, náhrdelníkem a holubicí v rukou. Menší stéla s dívkou držící slunce je zhotovena v červenožluté barvě a poslední nejmenší postava malého chlapce s rozpaženýma rukama a drobným motivem parníku v růžovočervených odstínech.
Literatura

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.