Hudební motiv
Detail záznamu
Číslo | 574 |
Název | Hudební motiv |
Autor | Rostislav Štěpáník |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Investor | ONV Trhové Sviny |
Datace | 1989 |
Adresa | Trhové Sviny, Školní 709 |
GPS | 48,8424; 14,6351 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Mozaika je instalována na volně stojící panelovou stěnu na veřejném prostranství s městskou zelení, v blízkosti Domova mládeže. Lokalita je situována severozápadním směrem od centra města. Panelová stěna je orientována k jihozápadu. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 200 cm, šířka: 950 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 30 mm x 20 mm. Použité sklo je zakalené. Místy se vyskytují bubliny. ) |
Stav | havarijní (2014) |
Poškození | Konstrukce stěny není v dobrém stavu. Na několika místech jsou zřejmé výrazné praskliny a ztráty stavebního materiálu, včetně mozaiky. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze označit korodující kovovou armaturu, zajišťující stabilitu betonového panelu. Výše zmíněné ztráty stavebního materiálu a mozaikových kostek s korozí kovových prvků přímo souvisí. U kostek fialové barvy jsou zřejmé praskliny a odlupující se drobné světlé šupinky materiálu. Lokálně je mozaika znečištěna graffiti. Některé kostky jsou popraskané či mechanicky poškozené (škrábance). Nelze vyloučit, že některé ztráty a poškození kostek jsou způsobeny vandaly. mozaika je znečištěna mechy a lišejníky. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Hudební motiv. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/574
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Mozaiku Hudební motiv (označovanou v dobových pramenech také Socialistická hudba) vytvořila v roce 1989 mozaikářská dílna Ústředí uměleckých řemesel. Šířkově rozvinutá kompozice osazená na volně stojícím panelu před kulturním domem vznikla podle návrhu Rostislava Štěpáníka. Je výrazně abstrahovaná. Ve středu vystupují motivy těl hudebních nástrojů, např. kontrabasu, které jsou rámovány okny s průhledy do krajiny, doplněnými v popředí květinami. Pestrá barevná škála zahrnuje výrazný podíl modré, žluté, červené a oranžové barvy.
|
Prameny |
Soukromý archiv Františka Tesaře. |
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/jhccb005.html Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1989, Praha 1989, s. 83. |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.