Antická scéna na hrobce rodiny Chiari

Detail záznamu
Číslo 566
Název Antická scéna na hrobce rodiny Chiari
Autor Leopold Forstner
RealizaceLeopold Forstner
Datace 19121913
Adresa Šumperk, Zábřežská
GPS49,9514; 16,9576
Umístění umístěno v exteriéru. Areál šumperského hřbitova je součástí zástavby a je situován při jižním okraji města. Mozaika je instalována v konše klenby hrobky rodiny Chiari. Mozaikový obraz je orientován na západ. Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí chráněna svým umístěním.
Rozměryvýška: 110 cm, šířka: 210 cm
Materiál sklo›ploché, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o velikosti 15 mm x 12 mm a z nařezaného plochého skla (dílky větších rozměrů – listy florálního motivu v pozadí). Použité sklo je zakalené. Jsou zastoupeny kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2013)
PoškozeníArchitektura hrobky je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poruch. Mozaika je v dobrém stavu, došlo pouze u několika kostek k poškození zlacení. Také ztráta materiálu je minimální.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Antická scéna na hrobce rodiny Chiari. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 19.04.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/566
12/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
12/2013
12/2013
12/2013
12/2013
12/2013
12/2013
Text hesla
Monumentální funerální architektura hrobky rodiny Chiari byla vystavěna u stěny hřbitova v Šumperku. Je realizována podle projektu Karla Seidela a v lunetě dekorována mozaikovou kompozicí Leopolda Forstnera. Scéna zachycuje tři postavy v antických řízách zasazené na tmavě modré pozadí zdobené černými větvičkami vavřínu s perleťovými bobulemi. Dvě krajní postavy si ve středu kompozice podávají ruce. Levá představuje muže oděného do zelené drapérie kryjící boky, který přidržuje malé ozubené kolo. Ženská postava vpravo má modrý šat, fialový plášť a drží hořící lampu. Scénu ve středu, za spojenýma rukama aktérů, akcentuje ženská postava s dlouhými vlasy a hlavou korunovanou helmicí, nad níž je v iluzivním průhledu patrné modré nebe. Symetrickou figurální kompozici lze interpretovat jako symbolické spojení průmyslu a umění, reprezentované postavami muže a ženy, které posvěcuje bohyně Minerva, patronka obou oborů. Kompozice je parafrází mozaiky s obdobným námětem, jíž Forstner provedl podle návrhu Rudolfa Jettmara v průčelí přístavby budovy Muzea umění a průmyslu (dnešní Museum für angewandte Kunst) ve Vídni. Kromě figurální kompozice v lunetě hrobky byly skleněné kostky mozaiky ve zlaté barvě použity na zvýraznění písma nápisu označujícího pohřební místo: CARL FREIHERR VON CHIARI. Text upozorňuje na osobnost politika dr. Karla Chiariho, který byl v roce 1908 nobilitován a o čtyři roky později zemřel. Mozaikovou výzdobu místa jeho posledního odpočinku objednala vdova v srpnu roku 1912. Kompozice měla být osazena do 14. května 1913, kdy si zadavatelka připomínala první výročí úmrtí svého manžela.
Literatura

BAUER, Martina. Leopold Forstner 1878-1936. Ein Materialkünstler im Umkreis der Wiener Secession. Wien: Böhlau, 2016, s. 96-97.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/olksu001.html

KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218.

TURKOVÁ, Alena. Pavlínin dvůr a Rodina Chiari. In: Vlastivědné muzeum v Šumperku [online]. 25. 4. 2016 [cit. 27. 7. 2016]. Dostupné z: http://www.muzeum-sumperk.cz/domains/muzeum-sumperk.cz/index.php/cs/sbir...

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.