Antická scéna na hrobce rodiny Chiari
Číslo | 566 |
Název | Antická scéna na hrobce rodiny Chiari |
Autor | Leopold Forstner |
Realizace | Leopold Forstner |
Datace | 1912 až 1913 |
Adresa | Šumperk, Zábřežská |
GPS | 49,9514; 16,9576 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál šumperského hřbitova je součástí zástavby a je situován při jižním okraji města. Mozaika je instalována v konše klenby hrobky rodiny Chiari. Mozaikový obraz je orientován na západ. Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí chráněna svým umístěním. |
Rozměry | výška: 110 cm, šířka: 210 cm |
Materiál | sklo›ploché, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o velikosti 15 mm x 12 mm a z nařezaného plochého skla (dílky větších rozměrů – listy florálního motivu v pozadí). Použité sklo je zakalené. Jsou zastoupeny kostky se zlacením. ) |
Stav | dobrý (2013) |
Poškození | Architektura hrobky je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poruch. Mozaika je v dobrém stavu, došlo pouze u několika kostek k poškození zlacení. Také ztráta materiálu je minimální. |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Monumentální funerální architektura hrobky rodiny Chiari byla vystavěna u stěny hřbitova v Šumperku. Je realizována podle projektu Karla Seidela a v lunetě dekorována mozaikovou kompozicí Leopolda Forstnera. Scéna zachycuje tři postavy v antických řízách zasazené na tmavě modré pozadí zdobené černými větvičkami vavřínu s perleťovými bobulemi. Dvě krajní postavy si ve středu kompozice podávají ruce. Levá představuje muže oděného do zelené drapérie kryjící boky, který přidržuje malé ozubené kolo. Ženská postava vpravo má modrý šat, fialový plášť a drží hořící lampu. Scénu ve středu, za spojenýma rukama aktérů, akcentuje ženská postava s dlouhými vlasy a hlavou korunovanou helmicí, nad níž je v iluzivním průhledu patrné modré nebe. Symetrickou figurální kompozici lze interpretovat jako symbolické spojení průmyslu a umění, reprezentované postavami muže a ženy, které posvěcuje bohyně Minerva, patronka obou oborů. Kompozice je parafrází mozaiky s obdobným námětem, jíž Forstner provedl podle návrhu Rudolfa Jettmara v průčelí přístavby budovy Muzea umění a průmyslu (dnešní Museum für angewandte Kunst) ve Vídni. Kromě figurální kompozice v lunetě hrobky byly skleněné kostky mozaiky ve zlaté barvě použity na zvýraznění písma nápisu označujícího pohřební místo: CARL FREIHERR VON CHIARI. Text upozorňuje na osobnost politika dr. Karla Chiariho, který byl v roce 1908 nobilitován a o čtyři roky později zemřel. Mozaikovou výzdobu místa jeho posledního odpočinku objednala vdova v srpnu roku 1912. Kompozice měla být osazena do 14. května 1913, kdy si zadavatelka připomínala první výročí úmrtí svého manžela.
|
Literatura |
BAUER, Martina. Leopold Forstner 1878-1936. Ein Materialkünstler im Umkreis der Wiener Secession. Wien: Böhlau, 2016, s. 96-97. KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/olksu001.html KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218. TURKOVÁ, Alena. Pavlínin dvůr a Rodina Chiari. In: Vlastivědné muzeum v Šumperku [online]. 25. 4. 2016 [cit. 27. 7. 2016]. Dostupné z: http://www.muzeum-sumperk.cz/domains/muzeum-sumperk.cz/index.php/cs/sbir... |