XIII. zastavení křížové cesty – Pieta

Detail záznamu
Číslo 556
Název XIII. zastavení křížové cesty – Pieta
Autor Joža Úprka
RealizaceB. Škarda Brno
Datace 1905
Adresa Chvalčov, Svatý Hostýn
GPS49,3793; 17,7017
Umístění umístěno v exteriéru. Areál poutního kostela Nanebevzetí Panny Marie je situován na vrcholu hory Hostýn, severovýchodně od obce Chvalčov.  Součástí areálu je i čtrnáct zastavení křížové cesty, umístěné severně od baziliky. Mozaiky jsou instalovány v nikách na zadní kamenné nosné zdi zastřešeného pavilonu třináctého zastavení křížové cesty. Mozaiky jsou před působením vlivů okolního prostředí chráněny zastřešením architektury pavilonu.
Rozměryvýška: 200 cm, šířka: 470 cm
Materiál sklo›ploché (Mozaika je sestavena z nařezaného plochého skla. Díly mozaiky mají různou velikost (jednotky až desítky cm). Použité sklo je zakalené i čiré, některé části jsou doplněny malbou. )
Stav poškozeno (2015)
PoškozeníObjekt pavilonu je v dobrém stavu. Některé díly mozaiky jsou popraskané, lokálně došlo i ke ztrátě materiálu (v řádu jednotek).
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). XIII. zastavení křížové cesty – Pieta. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 23.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/556
8/2015
Fotodokumentace aktuálního stavu
8/2015
8/2015
8/2015
8/2015
Text hesla
Mozaiky jsou zasazeny ve třech nikách kamenné stěny zastavení, krytého dřevěnou architekturou pavilonu projektovaného Dušanem Jurkovičem. Vytváří kompozici Piety, kterou navrhl Joža Úprka. XIII. zastavení bylo realizováno v roce 1905 jako první z celého cyklu křížové cesty na Hostýně. V technice mozaiky z řezaného a domalovaného vitrážového skla scénu zhotovila firma B. Škarda z Brna. Střední široká nika zaklenutá segmentovým obloukem nese scénu piety – Panna Marie sedí u paty kříže a v náruči drží mrtvé tělo Ježíše Krista. Společnost jí tvoří další klečící postavy, figurální stafáž v zadním plánu doplňují dva muži odnášející žebřík. Na spodním okraji výjevu je umístěn nápis JEŽÍŠ NA KLÍN SVÉ MILÉ MATKY POLOŽEN, který rámují drobné nápisové destičky s texty RENOVACI A ZNOVU USAZENÍ OBRAZU PROVEDLA (vlevo) FIRMA JAN ŘÍHA, BRNO, 1929 (vpravo). Hlavní motiv doprovázejí po stranách dvě nižní segmentem zaklenuté niky, v nichž jsou zasazeny mozaiky sv. Longina a Josefa z Arimatie. Bohužel velmi záhy po svém vzniku byly scény poškozeny zatékáním vody a zimními mrazy a popraskaly, stejně jako další dvě zastavení, která byla provedena firmou Škarda v totožném materiálu. Matice svatohostýnská poté od objednávek dalších skleněných mozaik upustila a nechala realizovat keramické mozaiky dle nových návrhů Jano Köhlera. Z Úprkových kompozic byly dvě převezeny na Velehrad a jediná Pieta zůstala na svém původním místě. V roce 1929 ji restauroval bývalý zaměstnanec Škardova podniku Jan Říha z Brna.
Literatura

BOŘUTOVÁ, Dana. Architekt Dušan Samuel Jurkovič. Bratislava: Slovart, 2009, s. 100-103.

FILIP, Aleš. Secesní chrámy na Moravě a ve Slezsku: sakrální výtvarné umění kolem roku 1900. Brno: Barrister & Principal, 2004, s. 104.

FORGAŠ, Igor, NOWAK, Joanna a ROHANOVÁ, Dana. Ambice nad možnostmi aneb podivný příběh mozaiky ze Žabovřesk. Fórum pro konzervátory – restaurátory, 2011, s. 55–60.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/zlkkm005.html

KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218.

KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148.

NOWAK, Joanna. Szklane dekoracje w architekturze na przykladie realizacji firmy „B. Škarda“ z Brna (1870–1914). Gdańsk, 2011. Diplomová práce. Univwersytet Gdański. Instytut Historii Sztuki, s. 75-76.

NOWAK, Joanna. Zapomenutá dílna B. Škarda z Brna. e-Monumentica [online]. 2016, roč. 4, č. 2, s. 43 [cit. 16. 5. 2018]. Dostupné z: http://www.upce.cz/fr/veda-vyzkum/e-monumentica/2.pdf

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.