Sv. Kryštof

Detail záznamu
Číslo 548
Název Sv. Kryštof
Autor Leopold Forstner
RealizaceLeopold Forstner
Datace 19331934
Adresa Slavonice, J. Fučíka
GPS49,0043; 15,3415
Umístění umístěno v exteriéru. Poutní kostel Božího Těla a sv. Ducha je situován mimo souvislou zástavbu na kopci za městem, severozápadním směrem od centra Slavonic. Mozaika je instalována na západní straně jižního průčelí kostela. V blízkosti objektu se nachází zeleň. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí.
Rozměryvýška: 450 cm, šířka: 150 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené, se značným počtem bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2013)
PoškozeníObjekt kostela je v relativně dobrém stavu, ale v důsledku dlouhodobého zanedbání údržby dochází velkou měrou ke ztrátě omítkových vrstev a lokálně též k zatékání srážkové vody do koruny zdiva (praskliny). Poškozena je i tvrdá cementová omítka v rámování mozaikového obrazu. Mozaikový obraz je poškozen. Ve spodních partiích obrazu dochází ke ztrátě materiálu a došlo i k poškození zlacených kostek. Mozaika je místy znečištěna lišejníky.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Sv. Kryštof. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 21.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/548
8/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
8/2013
Text hesla
Filiální kostel Božího Těla a sv. Ducha byl založen ve 13. století, do současné podoby byl přestavěn během 15. století. Kostel v exteriéru doplnila nástěnná výmalba, jejíž obnova byla řešena od konce dvacátých let 20. století. Monumentální malba se sv. Kryštofem byla v této době již ve velmi špatném stavu, který neumožňoval restaurování. Bylo proto rozhodnuto, aby byl obraz nahrazen mozaikou podle návrhu Leopolda Forstnera. Skleněný materiál benátského původu dodala vídeňská firma Franz Götzer, která s Forstnerem spolupracovala i na jiných zakázkách v Rakousku. Forstnerův návrh řešil i památkový úřad, jehož výhrady se týkaly jen velkého naturalismu předloženého kartonu a obecně malé trvanlivosti mozaik v našem prostředí. Po ukončení jednání v březnu roku 1934 byla práce realizována. Mozaika je instalována na jižní exteriérové stěně lodi. Obdélné pole lemuje plastický štukový rám, který pod mozaikou vytyčuje pole s poškozeným nápisem St. Christophorus a datací 1933. Mozaika s rámem je vložena v široké obdélné omítkové hlazené paspartě s hrubým lemem. Zobrazení sv. Kryštofa představuje obvyklý ikonografický typ. Světec v modrém oděvu zavinutý ve vínové drapérii nese na pravém rameni Krista, v levé ruce drží sukovitou větev s listy v horní partii jako hůl. Vousatá figura svatého je nad kotníky zanořena do vody. Ta je ztvárněna stylizovanými geometrickými vlnkami s několika rybami. Kristus na rameni světce drží královské jablko a pravou rukou žehná. Obtáčí jej modré roucho, které se rozvíjí dále v pozadí kompozice. Modelace obrazu je provedena v barevných ploškách, které abstrahují zobrazené figury. Místy autor využil kontrastního konturování.
Prameny

NPÚ ÚOP Brno, fond: Starý spisový archiv, složka: Kostel Božího Těla Slavonice.

Literatura

AMBROZ, Miroslav. Leopold Forstner. In: AMBROZ, Miroslav (ed.). Vídeňská secese a moderna 1900–1925, užité umění a fotografie v Českých zemích. Brno: Moravská galerie, 2005, s. 326.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/jhcjh001.html

KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.