Sv. Lukáš s Pannou Marií
Detail záznamu
Číslo | 489 |
Název | Sv. Lukáš s Pannou Marií |
Autor | Richard Teschner |
Realizace | Richard Teschner |
Datace | 1904 až 1905 |
Adresa | Praha, Na Špejcharu 291 / 3 |
GPS | 50,0969; 14,4089 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Wilfertova vila, dnes sídlo Obce křesťanů, je součástí zástavby městského obvodu Praha 7 a je situována v místní části Holešovice. Mozaika je instalována na jižním průčelí vily, mezi okny v úrovni třetího nadzemního podlaží. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 200 cm, šířka: 200 cm |
Materiál | (Mozaika je sestavena ze skleněných střepů a pecek různých velikostí a nařezaných skleněných čtverců o přibližné velikosti 100 mm x 100 mm. Použité sklo je čiré i zakalené. Zastoupena jsou skla zdobená irisovou vrstvou. ) |
Stav | poškozeno (2013) |
Poškození | Budova vily je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poruch. Lokálně je zřejmá degradace fasádního nátěru, praskliny a ztráty svrchní omítkové vrstvy. Jako rizikový faktor pro životnost mozaiky lze označit ztrátu omítky v těsné blízkosti mozaiky. Na povrchu skel nejsou známky korozního poškození ani znečištění (platí pro pohledovou stranu). Některá skla jsou prasklá. Ztráty materiálu či biologické napadení nebyly zaznamenány. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Sv. Lukáš s Pannou Marií. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 25.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/489
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Modernistickou vilu, nazývanou původně podle šedomodré omítky a sytě modrých prvků na fasádě Blaues Haus či též česky Modrá vila, projektoval architekt Josef Zasche pro výtvarníka Karla Wilferta mladšího (1879–1932). Dům má asketické průčelí, které v době vrcholící secese předznamenalo vývoj ke střízlivé moderně. Jediným dekorativním prvkem fasády je tak část se skleněnými ornamenty vsazenými do omítky štítu a štukovým reliéfem se skleněnými aplikacemi mezi okny ve druhém nadzemním podlaží. Dekorace průčelí je pravděpodobně dílem Richarda Teschnera, se kterým Wilfert ve vile založil uměleckou školu.
Skleněná dekorace nese stopy odeznívající secese. Pod kosinou štítu se rozvíjí v omítce vytažená dvojitá vlnící se linie doplněná o modré skleněné oválné čočky. Stejnou barvu mají i čtvercová skla osazená ve fasádě pod ní, v řadě spojující čtveřici oken prolomených ve štítě. Druhé nadzemní podlaží fasády dekoruje mezi dvojicí oken čtvercový štukový reliéf kombinující přírodní barvu štuku a skleněné plochy. Figurální zobrazení je komponováno symetricky. Ve středu reliéfu je umístěno slunce se stylizovaným obličejem a v ploše se rozvíjejícími paprsky v podobě vlnek doplněných o oválné modré skleněné prvky. Po jeho stranách stojí sv. Lukáš se svatozáří a Panna Marie. Vousatý Lukáš s pastýřskou berlí a malířskou paletou v ruce je oděn v červeném rouchu a perleťové peleríně. Na hlavě má červenou čapku. Do perleťového šatu s modrými a modrozelenými lemy je oděna i Panna Marie. Na pravém rameni Marie sedí korunovaný nahý Ježíš držící v levé ruce květ na dlouhém stvolu. Prostor mezi figurami vyplňuje volně komponovaná struktura do omítky vsazených skleněných úlomků. Roucha obou štíhlých postav jsou vyskládána z kvadratických dílů skla kotvených do omítky kovovými čepy ve spojích. Jednotnou skleněnou plochu tvoří rovněž čapka světce.
|
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha07003.html LUKEŠ, Zdeněk, SVOBODA, Jan. Praha 7 – 100 let moderní architektury 1885–1985. Praha: ONV Praha 7, 1985. LUKEŠ, Zdeněk. Wilfertova vila. In: VAVERKA, Přemysl et al. Slavné pražské vily. Praha: Foibos, 2004, s. 37. |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.