Výzdoba průčelí kaple

Detail záznamu
Číslo 482
Název Výzdoba průčelí kaple
Autor Viktor Foerster
RealizaceViktor Foerster
Datace 1903
Adresa Praha, Zbraslavská
GPS50,0382; 14,4039
Umístění umístěno v exteriéru. Kaple Panny Marie Bolestné je součástí zástavby městského obvodu Praha 5 a je situována při jihovýchodním okraji místní části Hlubočepy, nedaleko řeky Vltavy. Mozaiky jsou instalovány v horních partiích jihovýchodního průčelí nad vstupem do kapličky. Mozaiky jsou v celé své ploše vystaveny působení vlivů okolního prostředí.
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené, s množstvím bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav havarijní (2013)
PoškozeníArchitektura kaple je ve značně zanedbaném stavu. Zjištěná poškození souvisí s dlouhodobým zanedbáním pravidelné údržby a vandalismem. V důsledku vzlínání vlhkosti a zatékání srážkové vody dochází k destrukci zdiva i svrchních omítkových vrstev. Kromě biologického napadení (řasy, lišejníky, mechy, vyšší rostliny) jsou konstrukce kaple znečištěny také graffiti. Na povrchu kostek nejsou známky korozního poškození (platí pro pohledovou stranu). Mozaiky jsou znečištěny prachem a lokálně též exhalacemi. Část mozaikového nápisu je pokryta tmavými depozity, které do mozaiky zatékají se srážkovou vodou po omítce ze střechy. Zlacení je na několika místech poškozeno. Dochází ke ztrátám materiálu, zejména v ploše kruhového medailonu. Biologické napadení nebylo pozorováno.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Výzdoba průčelí kaple. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 25.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/482
1/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
1/2013
1/2013
1/2013
1/2013
1/2013
1/2013
Text hesla
Drobná kaple na oválném půdorysu je na průčelí vyzdobena nástavcem, ve kterém jsou zakomponována čtyři mozaikou zdobená pole s tyrkysově zeleným pozadím a zlatými prvky. Ve středu nástavce je kruhový motiv s christogramem XP, který rámují dva na koso postavené malé čtverce s písmeny alfa a omega. Pod nimi je zasazeno ležatě obdélné pole s nápisem v kapitálách začínajícím tlapatým křížem a pokračujícím textem AVE.MARIA.GRATIA PLENA. Tato kaple byla údajně první mozaikářskou prací Viktora Foerstera po té, co se vrátil z Itálie, kde se s technikou skleněné mozaiky seznámil a naučil se ji. Průčelí bylo vyzdobeno v roce 1903. Jednoduchými symboly a především tvarem písma odkazuje na inspiraci beuronským uměním. Dekor fasády objednali emauzští benediktini, pro které Foerster pracoval i na výzdobě jejich pražského konventu.
Literatura

ČIŽINSKÁ, Helena. Beuronská výzdoba v Emauzích. In: BENEŠOVSKÁ, Klára, KUBÍNOVÁ, Kateřina. Emauzy: benediktinský klášter Na Slovanech v srdci Prahy. Praha: Academia, 2007, s. 152–190.

FOERSTROVÁ, Marie. Pravda o české mosaice. Národní listy. 19. 8. 1939, roč. 79, č. 224, s. 4.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha05010.html

KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148.

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera – přehled monumentálních zakázek. Staletá Praha. 2017, roč. 33, č. 1, s. 31–59.

VLČEK, Pavel. Kaple P. Marie Bolestné. In: VLČEK, Pavel a kol. Umělecké památky Prahy. Velká Praha, A/L. Praha: Academia, 2012, s. 400–401.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.