Kristus Dobrý pastýř na náhrobku Františka Maška
Číslo | 440 |
Název | Kristus Dobrý pastýř na náhrobku Františka Maška |
Autor | František Sequens |
Realizace | A. Neuhauser, Innsbruck |
Datace | 1880 až 1900 (konec 19. století) |
Adresa | Praha, Vinohradská |
GPS | 50,0786; 14,4627 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál Olšanských hřbitovů je součástí zástavby městského obvodu Praha 3 a je situován v místní části Žižkov. Mozaika je instalována na náhrobku Františka Maška (hřbitov IV, odd. 12, č. hrobu 176). V okolí náhrobku se nachází zeleň. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | průměr: 50 cm |
Materiál | (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je převážně zakalené. Některé kostky jsou z čirého skla. Místy se vyskytují bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. ) |
Stav | havarijní (2013) |
Poškození | Náhrobek není v příliš dobrém stavu. Na povrchu kamene jsou známky koroze kamene, ztráta povrchových vrstev materiálu, lokální praskliny, tmavé depozity, biologické napadení. Stav mozaiky je, s ohledem na masivní ztrátu materiálu, havarijní. Z původního mozaikového obrazu se do současnosti dochovaly pouze fragmenty. Na povrchu většiny dochovaných kostek jsou známky korozního poškození – bílá matná odlupující se vrstvička. Zlacení je z velké části poškozeno. Povrch kostek je znečištěn prachovými depozity a exhalacemi. V ploše mozaiky bylo pozorováno rozsáhlé biologické poškození (řasy, mechy, vrostlé větvičky břečťanu). |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Trojúhelným nástavcem zakončená kamenná stéla kooperátora u kostela sv. Havla Františka Maška († 1883) byla zdobena medailonem se skleněnou mozaikou. Její fragmenty dosud najdeme v mírně vpadlém kruhovém zrcadle. Původní kompozice byla rámována zlatým a hnědým páskem a černou linií a měla tmavě modré pozadí, na kterém byla umístěna hlava Ježíše Krista. Zachoval se jen drobný detail drapérie, ze které je patrné, že motiv byl vyznačen výraznou černou linkou. Z otisku jednotlivých štípaných kostek na maltovém lůžku je patrný základní rozvrh výzdoby hlavami Krista (vpravo) a beránka (vlevo). Mozaika vznikla na konci 19. století v tyrolské dílně A. Neuhausera. Byla publikována jako jedna z ukázek produkce dílny i v tisku, kde najdeme též zmínku o autorovi návrhu malíři Františku Sequensovi. Malovaný návrh na toto dílo se zachoval v soukromém archivu firmy Tiroler Glasmalerei v Innsbrucku.
|
Prameny |
Presiliste von verschiedenen Mosaikarbeiten. Soukromý archiv firmy Tiroler Glasmalerei, Innsbruck, Katalog für die Mosaik-Mappen, Mappe XIV, č. 34. |
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha03003.html KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě. Theatrum historiae. 2017, č. 20, s. 193–222. SOLERTI, Luigi. Die Mosaik in der modernen Kunst. Der Kunstfreund. NF. 1900, č. 8, s. 58–60, č. 9, s. 67. SZABO, Miloš. Pražské hřbitovy, Olšanské hřbitovy IV. Praha: Libri, 2012, s. 270. |