Ráj a Ukřižování

Detail záznamu
Číslo 387
Název Ráj a Ukřižování
Autor Karel Svolinský
RealizaceMarie Foersterová
Datace 19371945
Adresa Praha, III. nádvoří Pražského hradu
GPS50,0906; 14,4007
Umístění umístěno v exteriéru. Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha je součástí zástavby městského obvodu Praha 1 a je situována v centru města v místní části Hradčany, v areálu Pražského hradu. Mozaika je instalována na jižním průčelí chrámu směrem do III. nádvoří Pražského hradu, v prostoru před vstupním portálem. Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí chráněna zastřešením venkovní předsíně před jižním vstupem do katedrály.
Rozměryvýška: 300 cm, šířka: 300 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaiky jsou sestaveny ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 16 mm x 12 mm. Použité sklo je zakalené, bez bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2013)
PoškozeníKatedrála sv. Víta je v dobrém stavu, bez viditelných statických či jiných závažných poškození. V dobrém stavu jsou i mozaikové obrazy. Na povrchu kostek nejsou známky korozního poškození ani znečištění (platí pro pohledovou stranu). Ztráty materiálu v ploše či biologické napadení nebyly zaznamenány.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Ráj a Ukřižování. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/387
6/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
6/2013
6/2013
6/2013
6/2013
6/2013
6/2013
7/2014
7/2014
7/2014
7/2014
6/2013
6/2013
6/2013
6/2013
6/2013
7/2014
7/2014
7/2014
7/2014
Text hesla
Mozaiky osazené v prostoru jižního vstupu do katedrály sv. Víta zhotovila dílna Marie Foersterové podle návrhu Karla Svolinského. K jejich vzniku vedla složitější cesta. Mozaikářka chtěla uctít památku svého zesnulého chotě Viktora Foerstera, tak Jednotě za dostavbu chrámu sv. Víta nabízela už v roce 1934 dar v podobě realizace a materiálu mozaiky zdarma. Ten však byl odmítnut. V roce 1937 nabídku opakovala a tentokrát bylo vybráno i místo osazení díla a autor návrhu – dvě mozaiky měly být zasazeny do jižní předsíně a jejich kartony měl zhotovit Karel Svolinský. Po dohodě s objednavateli byly pro prostor vybrány scény Kalvárie a Vyhnání z ráje. Na podzim roku 1937 byly Svolinského návrhy předloženy komisi, která měla různé výhrady, především ke druhé kompozici, kterou se autor nakonec rozhodl nahradit Adamem a Evou u stromu poznání. K realizaci byly nakonec schváleny dvě protějškové souměrně komponované scény na neutrálním zlatém pozadí. Karton pro Ukřižování (nazývané Vykoupení) byl hotov v dubnu roku 1938 a v tomto roce vznikala v dílně Marie Foersterové i mozaika, která byla (po stavební přípravě stěny – např. zazdění okének do točitého schodiště ke klenotnici) osazena v květnu roku 1939. Příprava mozaiky s Adamem a Evou (Ráj) se protáhla. Hotová kompozice měla být instalována na stěnu v roce 1941, ale práce byly přerušeny a obnovily se až po skončení druhé světové války. V září roku 1945 byla už kompozice na plánovaném místě. V hrotité lunetě na západní stěně předsíně je osazena mozaika Ráj, představující na zlatém pozadí figurální výjev, ve kterém stojí nazí Adam a Eva u stromu poznání a chystají se ochutnat zakázané jablko. Stromek se třemi větvemi je po celé délce kmenu obtočen hadem. Za postavami jsou zakomponovány kvetoucí keře se sedícími ptáčky evokující rajskou zahradu. Mezi kořeny stromu je situován nápis: K. Svolinský INV. M. V. Foersterová FEC a datace 1939. Na východní stěně je v lunetě shodného tvaru jako předchozí instalována protějšková mozaika Vykoupení, jejíž kompozice představuje na zlatém pozadí Krista na kříži se dvěma asistenčními postavami – Pannou Marií v tragickém gestu vlevo a sv. Janem Evangelistou se sepjatýma rukama vpravo. Na kameni u paty kříže je zasazen nápis informující, že mozaikářka zhotovení mozaik financovala: „Na památku svého chotě malíře Viktora Foerstera provedla Maria V. Foersterová, inv. K. Svolinský, MCMXXXVIII.“ Karel Svolinský za návrh a kartony požadoval honorář 14 tisíc korun, na který Foersterová přispěla zvláštním darem 5 tisíc korun. Sama potom zdarma poskytla práci a veškerý materiál pro realizaci.
Prameny

LA PNP, fond: Josef Richard Marek, korespondence osobní, přijatá od Marie V. Foersterové, dopis z 23. 11. 1937.

Literatura

BALAŠTÍKOVÁ, Eva. Dílo Karla Svolinského pro chrám sv. Víta v Praze. In: MUSIL Roman a BURGET, Eduard. Karel Svolinský. Praha: Nadace Karla Svolinského a Vlasty Kubátové, 2001, s. 110–113.

BŘEHOVÁ, Aneta. Vývoj a užití mozaiky v 50. letech 20. století, v českém prostředí. Olomouc, 2009. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Filozofická fakulta, s. 16.

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/pha01019.html

LANGHAMER, Antonín. Minulost a přítomnost skleněné mozaiky v Čechách. Sklář a keramik. 2003, roč. 53, č. 4–5, s. 72–78.

MAREK, Josef Richard. Sedmdesátka české mosaikářky. Národní listy. 2. 12. 1937, roč. 77, č. 330, s. 5.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.