Odchod
Číslo | 344 |
Název | Odchod |
Autor | Mira Haberernová Trančíková |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Datace | 1965 až 1970 |
Adresa | Ostrava, Těšínská |
GPS | 49,8304; 18,3089 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Areál hřbitova se nachází v centrální části městského obvodu Slezská Ostrava. Panel s mozaikou je součástí ohradní zdi a je situován u budovy sídla hřbitovní správy, v blízkosti hlavního vstupu z ul. Těšínská. Mozaika je směřována na jihozápad a v celé ploše je vystavena vlivům okolí. |
Rozměry | výška: 230 cm, šířka: 560 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 20 mm. Použité sklo je zakalené, místy se vyskytují bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. ) |
Stav | poškozeno (2014) |
Poškození | Panel s mozaikou je poškozen zejména v horních partiích na levé straně, kde došlo k odpadnutí kamenné desky obkladu. Poškozena je i mozaika. V ploše jsou zřetelné vertikální praskliny. Kostky jsou ve velké míře znečištěny prachovými depozity a exhalacemi. Povrch několika kostek je poškrábaný. Poškozeno je i zlacení. Na několika místech dochází ke ztrátě materiálu a to jak jednotlivě, tak plošně. Mozaika je znečištěna lišejníky a je v přímém kontaktu s okolo rostoucími keři. Mozaika byla v minulosti opravována (viz doplňky s odlišnou barevností kostek a spárovací hmoty). |
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Kompozice Odchod dotváří prostor ústředního hřbitova ve Slezské Ostravě, budovaný od počátku 60. let 20. století podle návrhu architekta Ivo Klimeše. Mozaika je osazena na nástupní terase s monumentální dvanáctimetrovou Hřbitovní stélou sochaře Vladislava Gajdy. Štíhlá vertikála z mušlového vápence posetá zářezy kontrastuje s podélně rozvinutou kompozicí skleněné mozaiky vyskládané do velkých barevných ploch, mezi nimiž je sevřen průvod postav. Mozaika byla vytvořena podle návrhu slovenské sochařky Miry Haberernové. V pravém dolním rohu najdeme signaturu MIRA H. a dataci 1966, ačkoliv samotná realizace díla se protáhla až do roku 1970. Ležatě obdélná kompozice představuje v levé části výjev se zlatou oblohou a pásem květin a kopců. Za nimi je ve středu scény situováno pět figur, které jsou nakloněny či unášeny směrem doprava do temnější části obrazu s nekonkrétním vínově fialovým a tmavě modrým pozadím představujícím záhrobí. Mozaika byla v roce 2015 po dlouhých letech chátrání opravena autorkou.
|
Prameny |
Soukromý archiv Františka Tesaře |
Literatura |
IVÁNEK, Jakub. Ostravské sochy Databáze uměleckých děl v architektuře a veřejném prostoru města Ostravy [online]. [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://ostravskesochy.cz/dilo/1044-Odchod KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/mskov001.html ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132. ŠŤASTNÁ, Marie. Socha ve městě. Vztah plastiky a architektury v Ostravě ve 20. století. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně. Filozofická fakulta, s. 137-138. |