Zvěstování Panny Marie
Detail záznamu
Číslo | 297 |
Název | Zvěstování Panny Marie |
Autor | Karel Benedík |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Datace | 1972 |
Adresa | Olomouc, Dolní náměstí |
GPS | 49,5918; 17,2541 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Klášterní kostel Zvěstování Panny Marie je součástí zástavby olomouckého historického centra a je situován na jihovýchodní straně Dolního náměstí. Mozaika je instalována na hlavním pohledovém průčelí, na centrální ose nad vstupem do kostela. Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí částečně chráněna profilovanou římsou v horních partiích štukového rámu. |
Rozměry | výška: 370 cm, šířka: 300 cm |
Materiál | sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o různé velikosti, cca 20 mm x 30 mm, i menší. Použité sklo je zakalené, se značným počtem bublin a šlír ve hmotě. Zastoupeny jsou dva druhy kostek se zlacením. ) |
Stav | dobrý (2013) |
Poškození | Kostel Zvěstování Panny Marie je v dobrém stavu, v dobrém stavu je i mozaiková výzdoba průčelí. Mozaika je lehce znečištěna prachovými depozity. Lokálně jsou zřejmé ztráty materiálu (v řádu jednotek). |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Zvěstování Panny Marie. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 27.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/297
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Na průčelí bývalého klášterního kostela kapucínů je v profilovaném zrcadle osazena mozaika s výjevem Zvěstování Panny Marie korespondujícím se zasvěcením kostela. Údajně byla provedena na místě původní malby Jano Köhlera. V nepravidelně utvářeném rámu je na dekorativně pojaté podlaze doplněné vázou s květem lilie zobrazena Panna Marie a anděl, který k ní přichází zleva a žehná jí. Výjev se odehrává v prostoru mezi sloupovou architekturou, za kterou vystupuje zlaté pozadí a září bílý paprsek svatého Ducha. Autorem návrhu díla je restaurátor Karel Benedík, jehož signaturu K. BENEDÍK najdeme na levém spodním okraji obrazu. Vpravo ji doplňuje symbol Ústředí uměleckých řemesel, které dílo realizovalo. Kompozice je inspirována středověkými ikonami.
|
Prameny |
Soukromý archiv Františka Tesaře |
Literatura |
KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/olkoc001.html |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.