Panna Marie Novohradská

Detail záznamu
Číslo 284
Název Panna Marie Novohradská
Autor Max Švabinský
RealizaceKöniglich Bayerischen Mosaik-Hofkunstanstalt
Datace 19031904
Adresa Nové Hrady, Vitorazská
GPS48,7887; 14,7909
Umístění umístěno v exteriéru. Areál městského hřbitova s pohřební kaplí rodu Buquoyů je součástí městské zástavby a je situován v místní části Vilová čtvrť. Mozaika je instalována na západním průčelí v tympanonu hlavního vstupního portálu. Mozaika je před působením vlivů okolního prostředí chráněna zastřešením prostoru před vchodem do objektu.
Rozměryvýška: 170 cm, šířka: 250 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 12 mm. Použité sklo je zakalené. Ojediněle jsou na povrchu skla bubliny. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2014)
PoškozeníBudova pohřební kaple je v dobrém stavu, v dobrém stavu je i mozaika. Mozaika je znečištěna prachovými depozity, po obvodu mozaikového rámu jsou dále zřetelné skvrny světle šedé fasádní barvy. Mozaikové kostky se zlacením jsou lokálně (popraskaná vrstva kryjící zlatou folii, poškozená zlacení).
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Panna Marie Novohradská. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 03.05.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/284
9/2014
Fotodokumentace aktuálního stavu
9/2014
9/2014
9/2014
9/2014
9/2014
9/2014
Text hesla
Novogotická hrobka rodu Buquoyů od architekta Josefa Schulze byla vybudována mezi lety 1897–1904. Návrh mozaiky, která dekoruje hrotitý tympanon vstupního portálu, se přičítá Maxi Švabinskému. Do mozaiky jej převedla firma „Solerti z Mnichova“. Kompozice je rámována bordurou se světle modrým pozadím a tmavě modrou klikatkou. Uprostřed rámečku je ve zlatém poli položen obraz Panny Marie Růžencové v profilovaném barokním rámu opatřený ve spodní části znaky zakladatelů hrobky. Postava stojící Madony je obklopená oblaky a paprsčitou září. Hlavu má ozdobenou věncem květů, v pravé ruce drží růženec a na levé ruce přidržuje Ježíška. Výjev po bocích rámují dvě hlavičky andílků a ve vrcholu se nad ním vznáší dva andělé, kteří nad hlavou Panny Marie přidržují korunu.
Prameny

https://pamatkovykatalog.cz/?element=18350422&sequence=29&mode=fulltext&...

Literatura

KNĚZŮ KNÍŽOVÁ, Michaela, KŘENKOVÁ, Zuzana, ŘÍHOVÁ, Vladislava, ZLÁMALOVÁ CÍLOVÁ, Zuzana, KUČEROVÁ, Irena, NOVÁK, Michal a ZLÁMAL, Martin. Topografický výzkum exteriérových skleněných mozaik v ČR - odborná mapa se zaměřením na jejich výskyt a poškození [online]. FCHT VŠCHT Praha, ©2015 [cit. 16. 7. 2018]. Dostupné z: http://mozaika.vscht.cz/data/jhccb006.html

KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě. Theatrum historiae. 2017, č. 20, s. 193–222.

MACHOŇ, Ladislav, WIRTH, Zdeněk a BROŽOVÁ, Jarmila. Čeští architekti – realisté devatenáctého století. Výstava původních kreseb a plánů pořádaná pod záštitou Svazu československých výtvarných umělců (kat.). Praha 1952, str. 40.

POCHE, Emanuel (red.), Umělecké památky Čech 2, K–O. Praha: Academia, 1978, s. 490.

VLČEK, Pavel. Schulz, Josef. In: VLČEK, Pavel (ed.). Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách. Praha: Academia, 2004, s. 594.

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.