Výzdoba hřbitovního kříže

Detail záznamu
Číslo 265
Název Výzdoba hřbitovního kříže
Autor Jano Köhler
RealizaceOtmar Vačkař
Datace 1937
Adresa Lužice, Záhumenní
GPS48,8434; 17,0684
Umístění umístěno v exteriéru. Ohrazený areál obecního hřbitova v Lužici je součástí zástavby a nachází se v severozápadní části obce. Mozaiky jsou instalovány v horních partiích na přední straně střední části podstavy centrálního kříže. Mozaiky jsou v celém svém rozsahu vystaveny působení vlivů okolního prostředí.
Rozměryvýška: 80 cm, šířka: 40 cm
Materiál sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 10 mm. Použité sklo je zakalené, s velkým množstvím bublin. Zastoupeny jsou kostky se zlacením. )
Stav dobrý (2018)
PoškozeníObjekt centrální kříže je v dobrém stavu bez zásadních viditelných poškození. Pouze u doprovodných sošek andělů se na povrchu kamene objevují v dešťových stínech tmavé krusty. Tmavé povlaky a lokální biologické napadení je zřejmé u pískovcového soklu podstavy. Mozaiky jsou v dobrém stavu. Zaznamenány byly lokální ztráty materiálu (vypadané podélné segmenty po obvodu mozaik), dále bílé povlaky na některých kostkách (výluhy z pojiva), poškození zlaté fólie u kostek se zlacením a biologické napadení ve spárách (lišejníky).
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Výzdoba hřbitovního kříže. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/265
6/2018
Fotodokumentace aktuálního stavu
6/2018
6/2018
6/2018
Text hesla
Dvě drobné stojatě obdélné mozaikové kompozice dotváří centrální kříž hřbitova v Lužici, jehož výstavbu financovali František a Marie Floriánovi. Mozaiky jsou zasazeny do plochy leštěného kamene masivní soklové části. Pravá kompozice představuje polopostavu sv. Jana Nepomuckého, levá sv. Františka Xaverského. Oba jsou vyobrazeni v tradičních oděvech a u spodního okraje označeni jmény. Mozaiky vznikly v roce 1937 dle návrhu malíře Jano Köhlera. Pravděpodobně byly vysázeny v brněnském „uměleckém sklenářském závodě“ Otmara Vačkaře, se kterým autor spolupracoval i na jiných zakázkách, například na monumentální mozaice pro interiér kostela v Olomouci-Hejčíně nebo na dvou mozaikách pro farní chrám v nedalekém Hodoníně.
Literatura

KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy. Zprávy památkové péče. 2017, roč. 77, č. 3, s. 207–218.

MALÍKOVÁ, Silvie. Jano Köhler 1873–1941. S láskou k umění a Bohu. Hodonín: Galerie výtvarného umění, 2013, s. 61.

RUTAR, Radovan a ROŠKOVÁ, Miroslava (red.). Lužice 1250-2000. Kapitoly z dějin obce. Břeclav: Obecní úřad v Lužicích, 2000, s. 169. 

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.