Oslava práce
Detail záznamu
Číslo | 211 |
Název | Oslava práce |
Autor | Miroslav Houra |
Realizace | Ústředí uměleckých řemesel |
Investor | Konstruktiva, Ústí n. L., Leninova 940 |
Datace | 1985 |
Adresa | Chomutov, Písečná |
GPS | 50,4878; 13,4401 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Mozaika je instalována na volně stojící stěnu, která je součástí ohrazení areálu Mateřské školy. Část ohrazení s mozaikou je orientována směrem k prostranství u nákupního střediska v lokalitě panelového sídliště Písečná. Sídliště je součástí zástavby městské části Březenec. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí. |
Rozměry | výška: 300 cm, šířka: 1700 cm |
Materiál | sklo›prefabrikované›mačkané (Mozaika je sestavena z prefabrikovaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 12 mm. Použité sklo je čiré i zakalené. ) |
Stav | havarijní (2013) |
Poškození | Zdivo ohradní zdi s mozaikou vykazuje výrazné praskliny, převážně horizontální a na několika místech je zřejmá též ztráta omítkových vrstev. U mozaiky dochází ke značným ztrátám kostek a to jak v ploše, tak jednotlivě. Povrch kostek je místy matný, popraskaný či poškrábaný. Mozaika je znečištěna prachovými depozity a poškozena biologickým napadením (lišejníky). Lokálně dochází též k poškození graffiti. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Oslava práce. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 23.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/211
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Kompozice Oslava práce od Miroslava Houry tvoří od roku 1985 výzdobu bezprostředního okolí nákupního střediska na sídlišti Písečná v Chomutově. Scéna je situována na stěně rozdělené do několika hranolových bloků, z nichž jsou čtyři opatřeny mozaikami tvořícími jako celek polopostavu muže s rozpaženýma rukama. Jako ve většině Hourových realizací je tato sošná figura vyplněna obrazovou složkou, která celku dodává obsah. V největší střední jsou zakomponovány dýmající chladicí věže elektrárny, provozy chemiček a těžební rypadla nebo jiné odkazy na těžký průmysl v blízkém okolí severočeské hnědouhelné pánve. Na panelu vlevo je zasazena rodina a na panelech vpravo hrající si děti a mladý pár pod stromem. Celá mozaika je provedena v tlumené barevnosti kombinující různě intenzivní odstíny modré.
|
Literatura |
Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1985. Praha, 1985, s. 39. KARÁSEK, Petr a KOZIOL, Pavel. Střepy rozkvětu. Nástěnné umění ve veřejném prostoru v Ústeckém kraji 50.– 80. léta 20. století. Chomutov, 2015. KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148. ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132. Oplocení MŠ Písečná. Památkový katalog [online]. Národní památkový ústav, ©2015. [cit. 18.11.2020]. Dostupné z: https://www.pamatkovykatalog.cz/oploceni-ms-pisecna-18490311 |
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.