Oslava práce

Detail záznamu
Číslo 211
Název Oslava práce
Autor Miroslav Houra
RealizaceÚstředí uměleckých řemesel
InvestorKonstruktiva, Ústí n. L., Leninova 940
Datace 1985
Adresa Chomutov, Písečná
GPS50,4878; 13,4401
Umístění umístěno v exteriéru.  Mozaika je instalována na volně stojící stěnu, která je součástí ohrazení areálu Mateřské školy. Část ohrazení s mozaikou je orientována směrem k prostranství u nákupního střediska v lokalitě panelového sídliště Písečná. Sídliště je součástí zástavby městské části Březenec. Mozaika je v celé své ploše vystavena působení vlivů okolního prostředí.
Rozměryvýška: 300 cm, šířka: 1700 cm
Materiál sklo›prefabrikované›mačkané (Mozaika je sestavena z prefabrikovaných skleněných kostek o přibližné velikosti 15 mm x 12 mm. Použité sklo je čiré i zakalené. )
Stav havarijní (2013)
PoškozeníZdivo ohradní zdi s mozaikou vykazuje výrazné praskliny, převážně horizontální a na několika místech je zřejmá též ztráta omítkových vrstev. U mozaiky dochází ke značným ztrátám kostek a to jak v ploše, tak jednotlivě. Povrch kostek je místy matný, popraskaný či poškrábaný. Mozaika je znečištěna prachovými depozity a poškozena biologickým napadením (lišejníky). Lokálně dochází též k poškození graffiti.
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Oslava práce. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 24.04.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/211
8/2013
Fotodokumentace aktuálního stavu
8/2013
8/2013, signatura
8/2013
8/2013
8/2013
Text hesla
Kompozice Oslava práce od Miroslava Houry tvoří od roku 1985 výzdobu bezprostředního okolí nákupního střediska na sídlišti Písečná v Chomutově. Scéna je situována na stěně rozdělené do několika hranolových bloků, z nichž jsou čtyři opatřeny mozaikami tvořícími jako celek polopostavu muže s rozpaženýma rukama. Jako ve většině Hourových realizací je tato sošná figura vyplněna obrazovou složkou, která celku dodává obsah. V největší střední jsou zakomponovány dýmající chladicí věže elektrárny, provozy chemiček a těžební rypadla nebo jiné odkazy na těžký průmysl v blízkém okolí severočeské hnědouhelné pánve. Na panelu vlevo je zasazena rodina a na panelech vpravo hrající si děti a mladý pár pod stromem. Celá mozaika je provedena v tlumené barevnosti kombinující různě intenzivní odstíny modré.
Literatura

Spolupráce výtvarníka s architektem, přehled prací za rok 1985. Praha, 1985, s. 39.

KARÁSEK, Petr a KOZIOL, Pavel. Střepy rozkvětu. Nástěnné umění ve veřejném prostoru v Ústeckém kraji 50.– 80. léta 20. století. Chomutov, 2015. 

KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava. Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 133–148.

ŘÍHOVÁ, Vladislava a KŘENKOVÁ, Zuzana. Mozaikářská dílna ústředí uměleckých řemesel a její předchůdci. Průzkumy památek. 2018, roč. 25, č. 1, s. 113–132.

Oplocení MŠ Písečná. Památkový katalog [online]. Národní památkový ústav, ©2015. [cit. 18.11.2020]. Dostupné z: https://www.pamatkovykatalog.cz/oploceni-ms-pisecna-18490311

Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.