Kristus jako Dobrý pastýř
Detail záznamu
Číslo | 143 |
Název | Kristus jako Dobrý pastýř |
Autor | Antonín Klouda |
Realizace | Antonín Klouda |
Datace | 1970 až 1980 (sedmdesátá až osmdesátá léta 20. století) |
Adresa | Bystřice, Kostelní 11 |
GPS | 49,7307; 14,6686 |
Umístění | umístěno v exteriéru. Ohrazený areál s kostelem sv. Šimona a Judy je součástí zástavby historického jádra obce Bystřice. Je situován v klidové zóně v blízkosti Konopišťského potoka. Mozaika je instalována v nástavci hlavního západního průčelí se vstupní předsíní. |
Rozměry | výška: 300 cm, šířka: 600 cm |
Materiál | kámen, sklo›štípané (Mozaika je sestavena ze štípaných skleněných kostek o velikost cca 40 mm x 30 mm. Použité sklo je zakalené. Zastoupeny jsou i kamenné kostky. ) |
Stav | dobrý (2014) |
Poškození | Objekt kostela je nachází v dobrém stavu. Na fasádě západního průčelí nejsou zřejmé žádné výrazné poruchy. Pouze u obdélného pole nástavce s mozaikou jsou zejména v horních partiích a na levé straně od mozaikového obrazu viditelné známky degradace fasádního nátěru. V těsné blízkosti mozaiky na levé straně je dále viditelná prasklina v omítkové vrstvě. Povrch kostek je znečištěn prachovými depozity. |
KUČEROVÁ, Irena, KŘENKOVÁ, Zuzana a ŘÍHOVÁ, Vladislava (eds.). Kristus jako Dobrý pastýř. České mozaiky [online]. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Pardubice, © 2024. [cit. 23.11.2024]. Dostupné z: ceskemozaiky.cz/zaznam/143
Fotodokumentace aktuálního stavu |
Text hesla |
Mozaika Krista jako Dobrého pastýře doplňuje štít západního vstupního průčelí kostela sv. Šimona a Judy. Ležatě obdélná kompozice má rám vyskládaný z mozaiky a vyplněný neutrálním pozadím, na krajích modrým, ve středu světlým, z něhož vystupuje postava klečícího Krista. Je zobrazen jako pastýř – drží v náruči ovečku a ostatní ovce ze stáda stojí a přihlíží v pravé části výjevu nebo se k němu přibližují zleva. Pravděpodobným autorem návrhu mozaiky i provádějícím mozaikářem je Antonín Klouda. Jeho dílu odpovídá jak celkové zpracování scény, tak kontury postav vyvedené v hnědé lince nebo detaily obličeje či rukou Krista. Náboženský motiv zároveň dobře zapadá do tvorby umělce, který jako hluboce nábožensky cítící, pracoval v 70.–80. letech 20. století na mnoha mozaikách určených do interiérů i exteriérů sakrálních budov.
|
Záznam zpracován v rámci projektu „Technologie údržby a konzervace mozaiky Posledního soudu a metody restaurování-konzervování středověkého a archeologického skla“ (DF12P01OVV017) programu Národní a kulturní identity (NAKI), financovaného Ministerstvem kultury ČR. Projekt byl realizován Vysokou školou chemicko-technologickou v letech 2012–2015.